Partnerzy serwisu:
Biznes

Jak działa Kolejkowo? “Nie włączamy wszystkiego magicznym guzikiem”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
17-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Jak to jest, że pociągi się ze sobą nie zderzają a rzęsisty deszcz zaczyna padać o odpowiedniej porze? Zapytaliśmy o to twórców najnowszej makiety Kolejkowa w Warszawie. Miniaturowy świat jest ciekawy, ale sterowanie nim wcale nie jest takie proste.

Kolejkowo w Warszawie zaraz będzie obchodziło pierwsze pół roku swojej działalności. Makieta, taka jak w stolicy, działała ponad 8 godzin dziennie praktycznie przez 365 dni w roku. Żeby elektronik mógł ją wprawić w ruch, projektant musi zaaranżować całą przestrzeń miniaturowego świata a modelarz – a właściwie modelarze, muszą ów świat w całości wykonać.

Makieta Kolejkowa, projekt musiał być elastyczny

Aranżacja makiety to de facto aranżacja pewnej przestrzeni, ale w ujęciu mikro. Nie oznacza to, że nie było tutaj żadnego projektu. Musiał być. Jak się okazuje był to tak naprawdę efekt współpracy całego zespołu. 

– Już na etapie projektowym uczestniczymy w tym wszyscy: prezes, nasz dyrektor rozwoju, modelarze. Każdy daje swoje pomysły. Moje zadanie jest takie, że ja te pomysły scalam w całość i potem pilnuję tej spójności już na makiecie – tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" projektantka Klaudia Sztandera.



Okazuje się, że nie wszystkie obiekty czy pojazdy powstały w ostatnim czasie. W związku z tym, żeby wszystko wpasować w poszczególne części makiety – jak słyszymy – projekt musiał być elastyczny. Czasami trzeba było zmienić proporcje danego miejsca czy budynku, żeby wszystko pomieścić.

Kiedy pytamy, ile czasu trwało projektowanie warszawskiego Kolejkowa słyszymy, że trudno to dokładnie policzyć. Pierwsze prace zaczęły się już dwa lata temu, wtedy powstawały też pierwsze elementy. – Takiej typowej pracy modelarskiej tu na miejscu było około pięć miesięcy – dodaje projektantka.

O oświetleniu budynku trzeba myśleć już na etapie jego projektu

Bez względu czy na makiecie mamy noc, czy dzień, większość obiektów jest podświetlonych. To, czy i w jaki sposób dany budynek czy latarnia będą oświetlone, trzeba było zaplanować już na etapie tworzenia. Szczególnie, że wszystko potem trzeba wpiąć w system, który tym steruje.

– Praktycznie każdy obiekt jest w mniejszym lub większym stopniu doświetlony czy oświetlony. Także może być w środku samo oświetlenie główne, powiedzmy sufitowe, ale także jak robimy np. wnętrze restauracji to wtedy wykonujemy dodatkowo także oświetlenie stolikowe. Są też jakieś takie specjalne zamówienia od projektantów – opowiada Krzysztof Malczuk, modelarz Kolejkowa Jelenia Góra.

Do jednego obiektu może zostać podłączonych 4 lub 60 par przewodów od punktów świetlnych, którymi można dowolnie sterować. W ciągu kolejkowej nocy, która jak słyszymy trwa 4 minuty, nie wszystko włącza się jednocześnie. Wiadomo, że gdzieś na makiecie gasi się światło, a gdzieś indziej się zapala. 



W Kolejkowie można zobaczyć także wiele scenek rodzajowych z tzw. życia. Stąd prócz sesji fotograficznej w Aeroklubie, kobiety karmiącej dziecko w budynku dworca czy dziecka bawiącego się na peronie stacji Warszawa Śródmieście, zaaranżowano animowane sytuacje. W jednym z budynków jest głośna impreza, a sąsiadka uderza szczotką w sufit.

– Często jest tak, że musimy rozpoznać funkcję budynku w rzeczywistości, żeby nie popełnić jakiegoś totalnego faux pas. Natomiast jeżeli chodzi o lokale prywatne, to tu sobie pozwalamy na trochę fantazji. Choć czasami zdarza się, że jeżeli mamy fajną dokumentację fotograficzną, np. ktoś znajduje się na balkonie czy coś, to już jest jakaś scenka. Nie żałujemy sobie i odtwarzamy taką sytuację – słyszymy od modelarza.

Kolejkowo nie uruchamia się jednym guzikiem

Centrum sterowania odpowiada za monitorowanie funkcjonowania makiety, która podzielona została na sekcje. To ułatwia zarządzanie nią. Jak już wiemy, każdego dnia makieta taka jak w Gliwicach, Wrocławiu czy Warszawie działa przez ponad osiem godzin. I jak się okazuje miniaturowego świata nie włącza się przysłowiowym jednym guzikiem.

– To odbywa się bardziej automatycznie, robią to po prostu ludzie z obsługi. Trzeba włączyć zasilanie na makiecie, następnie odpalić program i w sumie wszystko. Tutaj będą docelowo cztery programy sterujące poszczególnymi elementami makiety – wyjaśnia Dawid Rybus, elektronik Kolejkowa.

I dopowiada: – Jeden program odpowiada za logikę działania tych lokomotyw. W praktyce to sygnał wysyłany do lokomotywy: zatrzymaj się, przyspiesz, wydaj dźwięk, przepuść inny pociąg i tak dalej. Inne odpowiadają za poruszanie się samochodów, oświetlenie czy warunki pogodowe. Warto przypomnieć, że doba na makiecie trwa 13 minut – 9 dzień i 4 minuty noc. W tym czasie występują też opady deszczu w specjalnej uszczelnionej i wodoodpornej części makiety. 

Wspomniane centrum sterowania nie wygląda tak efektownie jak np. kolejowe centrum sterowania. Natomiast trafiają tam najważniejsze informacje o funkcjonowaniu makiety. – W sekcjach, gdzie pojawiają się samochody jest tam dokonywany pomiar prądu. To się wyświetla u nas na komputerze w formie mapki, mamy poglądową informację, gdzie jest dany pojazd, który już się rozładowuje i trzeba go zabrać do ładowania. To samo odnosi się do pociągów – opisuje Dawid Rybus. – W przypadku awarii dostaję komunikat, że na przykład, że nie wykryto danego czujnika, a powinno.



Jeżeli mówimy o pociągach, warto wspomnieć, że tutaj nie ma typowego rozkładu jazdy. Składy czy wagony tramwajowe, które poruszają w miniaturowym świecie mają zaprogramowane poszczególne sekcje pomiędzy którymi się przemieszczają. Pomiędzy nimi zaprogramowane są miejsca zatrzymania.

Z centrum sterowania można byłoby tak naprawdę ustawić świecenie się wszystkich pomieszczeń w budynkach. I tutaj wracamy do kwestii modelarni i wykonania poszczególnych obiektów, bo nie każdy jest wyposażony w diody świetlne. Elektronik Kolejkowa tłumaczy nam, że gdyby jeden budynek był w całości wyposażony w oświetlenie to z pomocą komputera można byłoby w nim wywołać kolorową tzw. meksykańską falę.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Awatar o wynikach Kolejkowa. Wirtualny Jakub Paczyński przedstawił dane

Biznes

Awatar o wynikach Kolejkowa. Wirtualny Jakub Paczyński przedstawił dane

inf. pras. Kolejkowa, oprac. DS 16 sierpnia 2025

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Polregio z ofertą na długi weekend

Pasażer

Polregio z ofertą na długi weekend

Polregio 12 sierpnia 2025

ŁKA wspiera Industrialne Łódzkie

Pasażer

ŁKA wspiera Industrialne Łódzkie

Łódzka Kolej Aglomeracyjna 03 sierpnia 2025

Zobacz również:

Awatar o wynikach Kolejkowa. Wirtualny Jakub Paczyński przedstawił dane

Biznes

Awatar o wynikach Kolejkowa. Wirtualny Jakub Paczyński przedstawił dane

inf. pras. Kolejkowa, oprac. DS 16 sierpnia 2025

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Polregio z ofertą na długi weekend

Pasażer

Polregio z ofertą na długi weekend

Polregio 12 sierpnia 2025

ŁKA wspiera Industrialne Łódzkie

Pasażer

ŁKA wspiera Industrialne Łódzkie

Łódzka Kolej Aglomeracyjna 03 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij